nordland.blogg.se

Ett par år av meningslöst bloggande.
Fast i Abisko och Åre.

Perioral dermatit - ett år senare

Kategori: Övrigt

I juni 2013 skrev jag om min hudinfektion som jag har runt näsan - ni kan läsa om det här.
 
Efter ett år av avsaknad av hudläkare och självordinerad "nollbehandling" (läs mer i inlägget som jag länkat till ovan) ser det ut så här:
 
Den största förbättringen kom inom tre månader och sedan dess har det mer eller mindre sett ut som det gör nu. Under vinterns torraste månader såg det lite värre ut och flagade lite mer än vad det gör nu.
 
Jag har under vintern börjat använda lite fuktighetskräm, eftersom jag har blivit så torr i huden när det varit torrt ute, men jag tvättar fortfarande bara ansiktet med vatten. Jag undviker dock området runt nästa och mun när jag applicerar fuktighetskrämen.
 
Nu har jag äntligen varit och träffat en hudläkare, i Karlstad. Det är en privatpraktiserande läkare som tar hutlöst mycket i avgift men å andra sidan hade jag behövt gå till flera läkare för att få remiss (och det är inte helt säkert att jag ens hade fått det) och den totala kostnaden hade sprungit iväg till slut ändå. Läkaren konstaterade rätt snabbt att det var perioral dermatit och berättade inget nytt än det jag redan hade läst mig till. Jag fick däremot ett recept utskrivet på ett penicillin som heter tetracykliner. Jag ska ta det i minst fyra upp till sex veckor. Ska bli spännande att se.....
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Ida säger:
    2016-10-19 | 13:42:19

    Hej
    Hur går det för dig nu? Fick diagnosen för dryga halvåret sedan, förmodligen det här jag haft i skov sedan 20 år tillbaka. Precis som du bara blivit ordinerad kortison. Man känner ju inte direkt något hopp av att gå till läkare när de inte ens får uttala sig om andra tips som kan funka än de som medicinskt blivit bevisade.

    Svar: Hej! Förlåt för sent svar......!Jag fick ju tetracykliner i tablettform av privatläkaren och efter att ha avslutat den kuren så var PDn borta. Huden var fortfarande röd och känslig efter att ha varit skadad i tio år, men efter ytterligare någon månads läketid såg min hud ut som vanligt.
    Jag har heller aldrig fått tillbaka det, även om jag har läst att det är ganska vanligt. Jag började också äta probiotika i samband med min självdiagnos och självbehandling och har fortsatt med det, vilket hjälper huden på hakan och runt näsan också.
    Hur har det gått för dig?
    Maria Persson

Kommentera inlägget här: