nordland.blogg.se

Ett par år av meningslöst bloggande.
Fast i Abisko och Åre.

På tur: Vallbo - Lunndörren

Kategori: Jämtlandsfjällen

Den här helgen (som var för ett två veckor sedan, 31/7-2/8) skulle jag egentligen ha turat i Norge, men det blir inte alltid som man har tänkt sig! Det blev en tur i Vålådalens naturreservat istället; Vallbo - Lunndörren - Anaris. 
 
Jobbiga saker med att bo i by, här i Ottsjön, Jämtlands mysigaste by. 
 
Utgångspunkt Vallbo, Jämtlands näst mysigaste by. 
 
I början är det lätt skogsstig, breddad av fyrhjulingar. 
 

Snart kommer man upp och får lite mer fjällkänsla!
 

Bilden ovan är tagen vid min tumme, ledkorsningen där myren börjar. Vallbo ligger rakt norrut och jag fortsätter min vandring söderut. 
 
Hjortronen har ett tag kvar. 
 

Framme vid Grönvallens fäbodar med fina ängar. 
 
Här viker sommarleden av och tar en omväg. Varför ska man gå runt myrarna?
 
När man kan gå över dem.... Jag genar över vinterleden istället. 
 
Halvstabil bro. 
 
Jajamensan. Sughål i myrar har jag hört talas om, men aldrig upplevt förut. Vatten till knät...
 
Så får man stanna och byta strumpor. 
 
Äntligen sommarled och stig igen. 
 
Lunndörren, 12 km senare. 
 
Tjärnen ligger blank och väntar på mig efter mitt bastubad. 
 
 
Kommentera inlägget här: