nordland.blogg.se

Ett par år av meningslöst bloggande.
Fast i Abisko och Åre.

Dag 9, inte länge kvar nu.

Kategori: Jämtlandsfjällen


Morgontoaletten utföres utomhus. 

Idag är näst sista hela dagen i stugan. Jag har några saker jag inte hunnit göra än; jag ska plocka hjortron på två ställen och jag vill leta upp gruvschakten söder om Gruvsmällen. Det blir tre olika turer på två dagar...

Jag började med hjortronplock på andra stället, ett par kilometer längs leden mot Helags, vilket resulterade i två liter hjortron. 

En sen lunch efter hjortronplocket; palt! Det ser inte så snyggt ut men jag har längtat efter det här sen jag släpade upp det för en vecka sedan. 

Sedan tur nummer två; upp längs jokken mellan Smällhögarna, upp på toppen av Gruvsmällen och ner längs södra sidan för att hitta gruvan. 

Ser ni henne? Hon spanar in mig. 


Så fin hon är. 

Hejdå!

En sådan otur att jag inte tog med mig någon hink! Då måste jag ju stoppa alla i munnen....

Jokken/fallet som rinner ner mellan Smällhögarna, denna fina plats vid Vålåatugorna. Min favoritplats här. Det här blir sista gången jag kommer hit innan jag beger mig hemåt. 

En kärleksförklaring till polarull:






Visst är de fina?

Lite längre upp blev det lite stenigare. 

Väldigt stenigt. 

Mitt bland alla stenar växte världens finaste och minsta blomma. 


Uppe på toppen. Där borta är Vålåsjön och Vålåsjöfjället. 

Panoramabild över Härjångsfjällen, Härjångsån och ett fjäll jag inte kan namnet på. 

En liten bäck som rinner ner från Gruvsmällen och ner i Härjångsån så småningom. 

Älska polarull!


Jag hittade gruvschakten! De fanns inte där de stod på kartan. 



Så de var allt lite hemliga att hitta. 





Hemma vid stugan igen och då var det kväll. 


KOMMENTARER:

  • Nora säger:
    2015-09-02 | 15:31:41

    Hej,

    gud vilka fantastiska bilder... visste knappt att vi har ett så vackert landskap i Sverige. Vi vill se mer av sånt!

    Jag jobbar som konsult inom marknadsföring för ett företag och skulle vilja komma i kontakt med dig för samarbete.

    Hör gärna av dig så berättar jag mer (hoppas du kan se min mailadress).

    Med Vänlig Hälsning,
    Nora

    Svar: Hej Nora,
    Jag har mailat dig!
    Maria Persson

Kommentera inlägget här: