nordland.blogg.se

Ett par år av meningslöst bloggande.
Fast i Abisko och Åre.

Dag 5, udda djurmöten på fjället.

Kategori: Jämtlandsfjällen

Efter det sedvanliga stugfixet gick jag på tur. Jag gick upp bakom stugan, på Rovpe, för att sedan gå oledat upp på Vålåvalen och mer på andra sidan. Där tänkte jag slå in på leden från Lunndörren och följa den tillbaka till Vålåstugan. 
 
Uppe på Rovpe hör jag ett lustigt ljud. Det visar sig vara det speciella knäppandet från renarnas hovar. En ren kommer travandes i maklig takt, om än bestämt, rakt mot mig. 
 
Han bryr sig inte alls om mig, utan travar förbi på bara fem meters avstånd. 
 

Sen försvinner han bort över kanten. 
 
Udda djurmöte nummer två. Vad är det här?! En spunnen boll full med larver. Uh. 
 
På en minitopp på vägen mot Vålåvalen fanns en sten lämpligt placerad. Jag tog chansen och byggde mitt allra första egna röse. Jag brukar alltid lägg en sten till högen på de topprösen jag passerar men det här var det första jag byggt själv!
 


Udda djurmöte nummer tre. Nästan uppe vid toppen, i en liten sänka innan sitta stigningen, skrämde jag upp en älg! En fjällälg! Vad gör den på över 1000 meters höjd?!
 

Den ba' "En människa! Vad gör du på över 1000 meters höjd? Får man inte vara ifred någonstans?!"
 
En udda sten bland övriga. 
 
En toppmarkering, eller något som en gång i tiden brukade vara en toppmarkering. 
 
Helagstoppen mitt i bild, med Sveriges sydligaste glaciär framför sig. 
 
Där borta vandrade jag för snart ett par veckor sedan, Storgröngumpen och Stalonvielle långt bort. 
 
Där uppe var jag nyss! Nu är jag på väg ner på andra sidan Vålåvalen. 
 
Första mogna hjortronet jag hittar. 
 
I den här pyttelilla tjärnen såg jag 5-6 fiskar mellan 10-20 cm stora. Tjärnen är inte mer än tio meter!
 
Och har det här utloppet! Hur kan bäcköring hoppa sig fram hit? Femte och sista udda djurmötet idag. 
 
Framme vid leden på andra sidan. 
 
En stunds paus vid Vålån med det obligatoriska fotbadet. 
 
Framme vid stugan blev det bad i fjällbäcken och mat, innan jag återgick till tunga och slitsamma stugvärdandet. 
 
I det här fallet ligga på en bänk i solen och läsa bok. 


Eller titta upp på den klarblå himlen. 
 


Kommentera inlägget här: