nordland.blogg.se

Ett par år av meningslöst bloggande.
Fast i Abisko och Åre.

Dag 4, helikopter och himmel.

Kategori: Jämtlandsfjällen

Idag skulle det komma en helikopter med varuleverans och ved. Vi har en liten butik som började bli utplockad. 
Förmiddag bestod, förutom de dagliga göromålen vid stugan, av väntan på helikoptern på bänken utanför stugan. Med en kopp kaffe i solen är väntan inte helt fel. 
 
Hanna och jag hade börjat pussla i söndags. Vi visste inte hur stort det var eller vad motivet var men vi började pussla i alla fall. I väntan på helikoptern blev jag klar. Det saknades 14 bitar. 
 

När väntan blev tråkig gick jag på upptäcksfärd upp på lilla berget Rovpe precis bakom stugan. Där finns den eftertraktade mobiltäckningen också. 
 
Panoramabild på stugplatsen sett från Rovpe. Inte så pjåkigt. Vålåsjöberget till vänster och Vålåstugan strax nedanför i bilden sett. Gruvsmällen till höger. Snett vänster bakom Gruvsmällen syns Härjångsfjällen. 
 
Inte-panoramabild på Gråsjöfjället längst bort och Vålåsjöfjället hitom det. 
 
Konstnärlig toppmarkering på Rovpe. Gråsjöfjället till höger med den vassa kanten och Trondfjällen bortom det. 
 
Och där ligger jag som bäst och njuter i solen i den varma mossan när jag hör helikoptern närma sig...
 
Efter en språngmarsch ner hinner jag fram och hjälper till att lasta av. Vedspåsen är redan lossad och synd borta vid vedboden, redo för instapling. 
 

Hejdå. 
 
Det blev en sådan kväll då myggorna dansar på fjället. Makalöst vackert. 
 
30 minuter senare. 


Panorama. OBS, fortfarande inte myggfritt. 
 
 
Kommentera inlägget här: